Ob nakupu rabljenega vozila je višina prevoženih kilometrov avtomobila precej pomembna. Če so kilometri »prevrteni«, ste se namreč dvakrat ujeli v zanko: za avtomobil boste zaradi nižjih kilometrov plačali več, kasneje pa boste imeli večje stroške. Saj veste: če kaže avtomobil 120.000 namesto 250.000 kilometrov, se vam zlahka zgodi, da nekega dela ne boste zamenjali, saj ne boste niti vedeli, da je zamenjava že potrebna – in sledile bodo okvare.. Kako se temu izogniti?
Res je: če kupite avtomobil, za katerega se kasneje izkaže, da na števcu nima realnih kilometrov, lahko prodajalca prijavite policiji in zahtevate pravico na sodišču. Vendar pa lahko takšen postopek traja zelo dolgo, vi pa boste med tem tako brez avtomobila kot brez denarja. Bolje je, da takšnemu prodajalcu zgolj pošteno zagrozite s prijavo, izpostavljenostjo v medijih in podobno, ter se z njim nato dogovorite »na tiho«, saj boste tako dobili denar nazaj veliko hitreje, ker ne bo hotel, da mu uničite dobro ime in posel. Še bolje pa je seveda, če se o višini kilometrov prepričate, še preden kupite rabljeni avto.
Res je: če kupite avtomobil, za katerega se kasneje izkaže, da na števcu nima realnih kilometrov, lahko prodajalca prijavite policiji in zahtevate pravico na sodišču. Vendar pa lahko takšen postopek traja zelo dolgo, vi pa boste med tem tako brez avtomobila kot brez denarja. Bolje je, da takšnemu prodajalcu zgolj pošteno zagrozite s prijavo, izpostavljenostjo v medijih in podobno, ter se z njim nato dogovorite »na tiho«, saj boste tako dobili denar nazaj veliko hitreje, ker ne bo hotel, da mu uničite dobro ime in posel. Še bolje pa je seveda, če se o višini kilometrov prepričate, še preden kupite rabljeni avto.
Preverite kilometre Kadar kupujete rabljen avto, je najbolje, če lahko podatke o njem glede na številko šasije (VIN) preverite pri pooblaščenem serviserju ali prodajalcu. Kadar to ni mogoče (ali temu vzporedno), velja plačati za izpis zgodovine vozila pri podjetju Carfax – če boste za vozilo plačali 10.000 eur, boste odšteli nekaj evrov tudi za izpis. Podatke, ki jih dobite pri serviserju oziroma Carfaxov izpis nato primerjajte s servisno knjigo – če so kilometri realni, se bodo podatki ujemali. Prav tako lahko dejanske kilometre potrdijo računi s servisa – ob servisu na račun običajno zapišejo, koliko km ima avtomobil. |
Na podlagi teh podatkov lahko odkrijete marsikaj. Na primer: Če je glede na servisno knjigo prodajalec z avtomobilom naredil običajno 30.000 km letno, v zadnjem letu pa zgolj 12.000 km, zadeva zagotovo »smrdi« - ali je kilometre prevrtel, ali pa je bil avto morda celo hujše poškodovan v nezgodi in je zato dlje časa stal. (Ne pozabite, kilometre večina prodajalcev sicer »zbije« tik pred prodajo, pred potrebnim servisom in podobno.)
Iz teh podatkov boste videli tudi, koliko lastnikov je avtomobil zamenjal – če je imel »prave« lastnike, so imeli ti avto dlje časa (recimo vsaj 2 leti), če je šlo zgolj za lastnike, ki se skušajo s prodajo avtomobilov okoristiti, pa so bili ti kratkotrajni lastniki – pri teh je večja možnost, da so kilometri nerealni. (Če je bilo takšnih lastnikov več, je možno celo, da so bili kilometri večkrat prevrteni! Eden je zbil kilometre s 130.000 na 80.000, drugi kratkotrajni »lastnik« je pri dvigu na 120.000 km spet prevrtel nazaj na 90.000 in tako naprej.)
Iz teh podatkov boste videli tudi, koliko lastnikov je avtomobil zamenjal – če je imel »prave« lastnike, so imeli ti avto dlje časa (recimo vsaj 2 leti), če je šlo zgolj za lastnike, ki se skušajo s prodajo avtomobilov okoristiti, pa so bili ti kratkotrajni lastniki – pri teh je večja možnost, da so kilometri nerealni. (Če je bilo takšnih lastnikov več, je možno celo, da so bili kilometri večkrat prevrteni! Eden je zbil kilometre s 130.000 na 80.000, drugi kratkotrajni »lastnik« je pri dvigu na 120.000 km spet prevrtel nazaj na 90.000 in tako naprej.)
Kaj kaže na višino kilometrov?
Ne glede na to, ali ima avtomobil analogni ali digitalni števec, je možno kilometre »prevrteti« in jih na ta način znižati. Kadar kupujete rabljen avto, ga zato velja dobro pregledati in se prepričati o njegovem stanju, ne glede na to, kako pošten se vam na videz zdi prodajalec.
Stanje kilometrov avtomobilov pri RBM centru
RBM center d.o.o. uvaža svoje rabljene avtomobile iz Nizozemske in Nemčije. Avtomobili so bili v teh dveh državah v lasti leasing hiš in uporabljani v sklopu operativnega leasinga. To pomeni, da je za vzdrževanje in servisiranje avtomobila skrbela leasing hiša sama, zato imajo avtomobili urejene servisne knjižice, poleg tega pa leasing hiša izda še certifikat o višini kilometrov – in tega si lahko potencialni kupec ogleda ob ogledu vozila.
Na Nizozemskem imajo sicer centralni register o višini prevoženih kilometrov vozil, prav tako pa je zavajanje o številu kilometrov kaznivo dejanje.
V Nemčiji centralnega registra sicer ni, vendar so “prevrtavanje” kilometrov, zavajanje o številu kilometrov ter izdelava opreme in računalniških programov v ta namen od leta 2005 kaznivo dejanje, ki se ga sankcionira z letom dni zapora.
Ne glede na to, ali ima avtomobil analogni ali digitalni števec, je možno kilometre »prevrteti« in jih na ta način znižati. Kadar kupujete rabljen avto, ga zato velja dobro pregledati in se prepričati o njegovem stanju, ne glede na to, kako pošten se vam na videz zdi prodajalec.
- Preglejte notranjost avtomobila – če ima avtomobil veliko kilometrov, je notranjost temu primerno obrabljena. Res je, obrabljeno prestavno ročico je prodajalec z lahkoto zamenjal (in popolnoma nova je pri starem avtu sumljiva), morda je zamenjal tudi volan, verjetno pa ni menjal ročice za odpiranje vrat z notranje strani, gumbov za odpiranje stekel, naslonjala za roko, oblazinjenja sedežev, pedalov in preproge pod njimi, plastike okoli odprtine za izvleko varnostnega pasu … Skratka – če si ogledate več rabljenih avtomobilov, boste hitro dobili občutek, kolikšna je normalna stopnja obrabe pri posamezni višini kilometrov, ter boste pozorni na odstopanja.
- Pri analognih števcih bodite pozorni na sam videz števca – če so na stekelcu nad njim prstni odtisi z notranje strani, če so na armaturni plošči reže, razpoke ali praske, ki kažejo na odpiranje, če cifre niso poravnane v ravno vrsto …
- Poiščite nalepke, ki označujejo menjavo olja in servis klimatske naprave (na vratih avtomobila ali pod pokrovom), saj na njih piše, kdaj je bila storitev opravljena in pri koliko kilometrih jo je potrebno ponovno opraviti.
- Preverite pnevmatike. Na njih boste našli štirimestno številko, pri kateri prvi dve cifri označujeta teden v letu, zadnji dve cifri pa leto. Številka 2812 na primer pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 28. tednu leta 2012. Zakaj je to pomembno? Če ima avtomobil na primer zgolj 30.000 km, pnevmatike (letne) pa so očitno nove, potem se velja vprašati, zakaj je bila potrebna menjava – so se res lahko obrabile tako hitro, čeprav je lastnik uporabljal nekaj mesecev na leto tudi zimske pnevmatike?!
- Avtomobil naj pregleda mehanik. Ta bo najlažje posumil, ali je skušal kdo prevrteti kilometre (opozorite ga na to možnost), pri digitalnih števcih bo lahko avtomobil tudi priklopil na računalnik (včasih goljufi pozabijo pobrisati kakšno informacijo oziroma se pri nekaterih avtomobilskih znamkah podatki zapisujejo na različnih krajih, ne le na osnovnem čipu). Preveri naj, ali najde nalepke za menjavo olja in drugih delov avtomobila. Tudi brez nalepk bo morda opazil, da kakšen del ni več originalen, ter vam povedal, pri koliko kilometrih se takšen del običajno zamenja.
Stanje kilometrov avtomobilov pri RBM centru
RBM center d.o.o. uvaža svoje rabljene avtomobile iz Nizozemske in Nemčije. Avtomobili so bili v teh dveh državah v lasti leasing hiš in uporabljani v sklopu operativnega leasinga. To pomeni, da je za vzdrževanje in servisiranje avtomobila skrbela leasing hiša sama, zato imajo avtomobili urejene servisne knjižice, poleg tega pa leasing hiša izda še certifikat o višini kilometrov – in tega si lahko potencialni kupec ogleda ob ogledu vozila.
Na Nizozemskem imajo sicer centralni register o višini prevoženih kilometrov vozil, prav tako pa je zavajanje o številu kilometrov kaznivo dejanje.
V Nemčiji centralnega registra sicer ni, vendar so “prevrtavanje” kilometrov, zavajanje o številu kilometrov ter izdelava opreme in računalniških programov v ta namen od leta 2005 kaznivo dejanje, ki se ga sankcionira z letom dni zapora.